Wim Elving stopt als hoofdredacteur van Corporate Communications, an International Journal

Wim Elving is recent gestopt als hoofdredacteur van Corporate Communications, an International Journal (CCIJ). CCIJ is het leidende wetenschappelijke tijdschrift binnen de Corporate Communicatie. Elving was hoofdredacteur (editor-in-chief) sinds 2006. Onder zijn tienjarig hoofdredacteurschap is het tijdschrift opvallend gegroeid.

In 2006 was CCIJ een Angelsaksisch gedomineerd tijdschrift, met voornamelijk bijdragen uit Engels sprekende landen. De periode van 2006 tot 2010 kenmerkte zich door de toename van Europese bijdragen, zoals heel mooi weergegeven in het hoofdredactionele commentaar van Elving uit 2010. Alhoewel het tijdschrift tot op heden geen ISI-ranking heeft weten te bemachtigen (maar dat is volgens velen slechts een kwestie van tijd), is het heel populair. Zo werd in 2014 196.000 keer een artikel uit het tijdschrift gedownload, een zeer hoog aantal waar vele wetenschappelijke tijdschriften slechts van kunnen dromen.

De reden dat Elving nu na 10 jaar stopt is dat het hoofdredacteurschap veel tijd vergt: Ik heb de laatste jaren dagelijks e-mails van mezelf gekregen: reminders dat ik reviewers moest selecteren, of dat de beslissing over een bepaald manuscript nu moest plaatsvinden. Gemiddeld ben je zeker 4 tot 8 uur per week kwijt aan dit hoofdredacteurschap. Bovendien heb je als hoofdredacteur behoorlijk wat invloed en voor een tijdschrift is het dan goed als een ander het eens overneemt. Zo kan het tijdschrift zich ook weer vernieuwen. Verder was er vanuit de afdeling Communicatiewetenschap van de UvA (zijn werkgever) weinig steun voor het internationale hoofdredacteurschap van Elving.

Elvings taken worden overgenomen door Timothy Coombs, van de Texas A&M University. Met Coombs hebben we een hele goede vervanger gevonden. Tim is met name bekend vanwege zijn baanbrekend onderzoek in crisiscommunicatie en zijn Situational Crisis Communication Theory. We vonden het belangrijk om nu weer iemand uit de Verenigde Staten te vinden, want dat blijft toch ook een heel grote en invloedrijke community, wat de aanvraag voor een ISI-ranking wellicht vereenvoudigt.

De laatste editorial van Elving is eind september verschenen (Volume 20, issue 4). Elving is trots op zijn 10 jaar als hoofdredacteur: Het heeft me persoonlijk ook veel gebracht. Ik werd hoofdredacteur op het moment dat Betteke van Ruler mijn professor was, maar zij werd toen helaas ziek en vervolgens werd er besloten dat ‘ iets met organisaties’ niet nodig was bij Communicatiewetenschap aan de UvA. Gelukkig zagen de verantwoordelijken later ook in dat Corporate Communicatie natuurlijk wel degelijk deel moest uitmaken van de Amsterdam School of Communications Research (ASCoR), alhoewel dat wel lang duurde (2012). Helaas heeft men tot op heden op de UvA ook nog steeds niet de aansprekende hoogleraar Corporate Communicatie gevonden die het onderzoek en het onderwijs op een hoger niveau moet gaan brengen, ondanks de bijna 200 masterstudenten in 2014/15. Natuurlijk heb ik mijn steentje hieraan bijgedragen, maar het zou veel eenvoudiger zijn met of als hoogleraar Corporate Communicatie, aldus Elving.

 

Share This:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

230 Spam Comments Blocked so far by Spam Free Wordpress